Snick snack.

Nee, inte hittade jag något jag kan ha till jul eller nyår.
Kollade på "festklänningar" och där fann jag ju massa massa snyggt,
men inget som passar till min nuvarande figur, tyvärr :D
Kollade lite babykläder också och det finns sååå mycket fiiiiint.
Kläder är något jag tycker är kul och hade lagt ner mycket mer
pengar på det om jag tjänat bättre.
Det blir roligare att handla kläder till skrutten när vi ser om det
är en pojke eller flicka. Det vi har köpt nu är bara neutralt.
Jag kommer inte sätta på massa rosa och "tjejigt" på min pojke eller
bara "pojkigt" om det blir en tjej. I mitt klädval till mina barn kommer
man se vad det är för kön för jag tycker det är fint.
Jag har mest kollat på "pojkkläder" eftersom jag tror så mycket på
att det är en pojke och det finns så mycket fint som jag vill klä
min gosse med.

Och jag vill inte höra något "vad gör det om en pojke har rosa kläder?"
-NEJ det gör inget och alla får göra som man vill.
Det är väl det som är grejen? Att alla ska få vara som dom vill?
Precis så som jag accepterar att ni klär era killar "tjejigt" och tvärtom så
måste ni acceptera att jag inte kommer göra det.
Jag tror inte det sitter i kläderna.
Jag tror på att ge mitt barn trygghet, ha ett stabilt hem, mycket kärlek och lära
barnet att ha respekt för alla och lägga stor vikt på att bli en
bra människa. Det känns viktigast för mig.
(Jag menar såklart inte att ni som tänker mer på vad
barnen får ha för kläder inte bryr er om samma sak.)

Jag läser och hör överallt att många av dom som inte tycker
kläderna på barnet spelar någon roll ofta klankar ner på dom som
sätter "flickigt" på flickor och "pojkigt" på pojkar. Och redan där
är ju hela grejen så fel. Då blir det som så att man ändå inte får
vara som man vill. Då är det fel från någons håll.

Det är ju skillnad på pojke och flicka.
Jag tycker absolut inte den ena är värd mer än den andra
och jag tycker att alla ska behandlas lika i samhället.
Jag tror bara inte att det är i kläderna det sitter, även fast det
kanske är en bra start.
Och jag är feminist, inte extrem.
Och i detta inlägg syftar jag bara på kläderna.
Jag kommer t ex köpa en docka åt min pojke om jag får en.
Jag kommer inte säga "pojkar ska inte gråta".
Kommer min pojke vilja ha klänningar så kommer han få ha det.
Jag menar bara att jag kommer klä mitt barn i det jag tycker är snyggt :-)

Jag är inte så insatt i det här, så jag kanske inte vore publicera detta inlägg.
Men jag gör det ändå, jag får väl ta och läsa på lite!

Och jag vill inte hänvisas till någon sida.
Har DU något att säga kan du säga det med dina egna ord.


Kommentarer
Postat av: Mamma Miaa

hello, om du läst min blogg så vet du säkert att jag är väldigt mycket för det där med barnkläder och vilka kläder. Men det är precis som du skriver att man ska ge sina barn mycket trygghet osv, det ligger såklart inte bara i kläderna. Trygghet är bland det viktigaste, det ger självsäkra starka barn och det är ju det man strävar efter. Eller iaf jag då, kan ju inte tala för alla :) Jag klär mina barn som jag tycker är fint och det tycker jag väll andra ska oxå. Jag personligen tycker inte att det är fint med överdrivet rosa tjaffs, men skulle jag nu tycka det så skulle jag ju inte heller fjanta till det och gulleplutta med flickan om det är en flicka och lixom tuffa till mig mot en pojke.

För det jag är ute efter är att uppfostra mina barn så dom lär sig att det inte spelar någon roll om man är pojke eller flicka, man kan göra vad man vill. Det är det jag stör mig på så mycket hos folk som t.ex bara sätter rosa på sina flickor, dom som lär sina flickor att vara "flickor". Ja du förstår säkert vad jag menar, Är så jobbigt om jag vill skriva någonting, blir oftast för långt, annars känns det som man missar någonting.



Tycker inte man behöver vara speciellt insatt i detta för att skriva ett inlägg :) Det är intressant att läsa allas syn på genus och liknande.

2011-12-03 @ 19:47:59
URL: http://actioonradar.blogg.se/
Postat av: Tina

Jag tror att det viktigaste är väl att de får alla möjligheter o att man inte begränsar... behöver inte överdriva åt något håll... Hmm ...både och är ok:). Och som du säger,alla får göra som de vill:)

2011-12-03 @ 20:15:40
Postat av: mamma

jag tycker du resonerar alldeles rätt, så klokt..

2011-12-03 @ 20:31:33
Postat av: Anonym

Sv Miaa: Ja, se där :) Det jag också vill med mitt/mina barn är att dom ska bli självsäkra, ödmjuka människor som ska veta att dom kan klara av att bli precis vad dom vill. Jag kan inte tänka mig att jag skulle göra större skillnad på mina barn om dom är flicka och pojke, jag hade velat att båda ska bli starka individr som tror på sig själva och behandlar andra människor väl. Så tänker jag nu, jag får ju se hur jag tänker sen...

Så som du tycker att de inte är snyggt med för "tjejigt" på tjejer tycker inte jag att de är så snyggt med för "tjejigt" på killar, hehe. Alla är vi olika och tur är väl de och det är väl det vi vill behålla? Alla är olika och alla ska få sin rätt att vara det också.



Sv Tina: Ja, så kan man också se på det :)



Sv mamma: Tack mor :)

2011-12-03 @ 22:20:31
Postat av: Peka

Det gör du alldeles rätt i! Att göra som du själv vill alltså :)

Jag tror största anledningen till att Noa har mest neutrala (färgglada) eller flickiga kläder är för att jag helt enkelt gillar såna kläder, jag älskar ju liksom rååsa ;) och tycker inte att de flesta pojkkläder är så fina :/

Sen är det precis som du säger, hur man uppfostrar/behandlar/lär barnen som är det viktigaste.

Och anledningen till att många klär sina barn neutralt (för det är nog knappt nån som BARA kör tvärtom) är för att de ska bli bemötta av andra för den de är, inte beroende på om de är pojke eller flicka. För tyvärr är det ju så att flickor och pojkar blir behandlade olika, och nu menar jag ju av andra, inte av föräldrarna (även om många föräldrar också gör det).

Även om du inte vill läsa om kläder (genus är så mycket mer än kläder) så skriver ju Lady Dahmer väldigt mycket bra om barn"uppfostran". Hon har gett mig så väldigt mycket i mitt sätt att vara mamma.

Åh, jag bara tänker på hur bra och kärleksfull du kommer vara som mamma ♥ det vet jag att du kommer vara.

2011-12-03 @ 22:54:48
URL: http://pekasrosa.blogg.se/
Postat av: Lisa

Sv: Tack peka! Jaa.. Så kan det också vara :)

Jag förstår ju att de är så mkt mer än kläder men just det här med kläder har jag lite svårt att förstå mig på. Eller jag förstår varför man gör så men det är helt enkelt inget för mig :)

Sen om jag vill förändra och förbättra något för barn/samhället så finns det viktigare saker (enligt mig då) som jag hellre skulle lägga min energi på. För mig känns det viktigare att t ex hjälpa utsatta barn som kommer från liknande förhållanden som jag själv. Jag tänker att mitt stöd till ett utsatt barn betyder mer i världen än om jag skulle gå in helhjärtat i rollen som en som kämpar för att kvinnor och män ska behandlas likadant. Det känns som så värdsligt när jag vet hur lite jag själv hade brytt mig om jag fått välja mellan att behandlas "som en flicka" än att få känna 100procentig trygghet. Så tänker jag men de är ju bra att alla ser olika på de mesta... Visst hade jag kunnat engagera mig i flera saker men jag tycker bara att de här med genus känns så fjuttigt och inte som ett stort problem jag måste ta till mig när jag vet hur mycket annat skit som drabbar barn än att bli sedd som flicka/pojke ist för människa. Det känns inte så hemskt i min värld när jag vet att det finns barn som mår så mkt sämre av annat skit här i världen.

2011-12-03 @ 23:48:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0