Symtom på medberoende, väldigt läsvärt.

Här skriver jag av ett papper jag har hemma som jag fått när
jag varit med i en underbar grupp för personer som är eller har varit
medberoende. Som levt eller lever med en missbrukare.
Dom här träffarna gjorde så att jag började inse att
det inte var mig det var fel på. Jag är inte född till den jag har blivit och varit.
Jag blev så pga att jag hade/har en pappa som är alkoholist.
Det bästa är att nu när jag vet allt det här så kan jag förändra det.
Jag har makten i egna händer att inte må som jag alltid ha mått.
Jag behöver inte känna skuld och allt vad som kommit med det.
Jag får lära känna mig själv på nytt och jobba med att lämna det
här bakom mig, fast det alltid kommer vara en del av mig.


"Som anhörig kan man utveckla olika medberoendebeteenden.
De kan ta sig väldigt många uttryck och är olika för olika individer.
För mig är medberoendet ett känslomässigt beroende av en annan människa som i sin tur har ett destruktivt beroende av något. Som missbrukaren är beroende av drogen, så är den medberoende beroende av den personen. På så sätt kommer den medberoende alltid som bäst i tredje hand, både för sig själv och missbrukaren. Först kommer drogen, sedan missbrukaren och i tredje hand den anhörige. En person med medberoendebeteende påverkas och är totalt upptagen av missbrukarens mående, sjukdom, vad den gör och tänker. Den medberoende låter sig styras av missbrukarens känslor och beteende. Medberoende kan utvecklas till en känslomässig osjälvständighet. Den anhöriges känslor är så tätt sammankopplas med missbrukarens känslor att den förlorar kontakten med sig själv. I relationer med missbrukaren sker ofta traumatiska och konfliktfyllda situationer som innebär besvikelse och krossade drömmar för den anhörige. Det leder ofta till ångest och oro. Risken finns att den anhöriges självkänsla försvagas och att den anhörige sätter sitt hopp och tillit till människor och utsagor som sedan inte går i uppfyllelse. Den anhörige försöker då påverka och kontrollera situationen och på så sätt "fixa" situationen så den blir uthärdlig igen. Oftast är det dock så att den anhörige inte kan styra händelseförloppet och det leder i stället till fortsatt besvikelse och ångest."

1. Stryk under de medberoendebeteenden du känner igen hos dig själv. Lägg sedan till ytterligare beteenden som du lagt märke till hos dig själv. Om du tidigare haft fler symtom på medberoende men brutit dessa mönster så kan du använda överstrykningspenna med två olika färger. En färg för beteenden du fortfarande har och en annan färg för beteenden som du haft men som du lyckats förändra.

Här kommer alltså symtomen. Jag markerar med tjock stil dom symtom jag haft eller har.

- Överdrivet omhändertagande och förekommer andras behov. Löser andra personers problem och ger oönskade råd.

- Tar ansvar och kontrollerar en annan vuxen person och gör saker åt dem som de är kapabla att göra själva.

- Känner ofta känslor som vrede, deprimerad, bitterhet, dåligt samvete, skuld. Får lätt känslor som att vara utnyttjad och pressad. Snabba känslosvängningar.

- Tänker och oroar sig för någon annan större delen av tiden och låter sig bli sårad av denne om och om igen.

- Får lätt beslutsångest gällande sig själv. Är omedveten om vad de själva vill och sina behov. Låter andras behov gå före det egna.

- Har svårt för att hålla fast vid sina gränser och svårt att hävda sina rättigheter. Vacklar fram och tillbaka i sina beslut.

- Ändrar sina egna planer och rutiner till förmån för någon annan. Kanske lägger ut pengar för en annan vuxen person.

- Glömmer saker, både privat och i yrkeslivet, då man är så upptagen av att kontrollera någon annan och känner sig psykiskt trött.

- Lägger energi på någon annan och har lite energi över till sig själv.

- Tror sig vara ansvarig för andra vuxna människor.

- Har en övertro på sin egen förmåga att påverka någon annans missbruk. Tänker tankar som "älskar han mig tillräckligt så kommer han sluta dricka," "Om hon förstår hur mycket jag älskar henne kommer hon sluta knarka"

- Är rädd att säga sin åsikt med risk för att skapa konflikter som ska utlösa till fortsatt missbruk. Tror sig kunna påverka missbruket med sitt beteende.

- Tar ansvar för andras känslor och ljuger för att skydda dem från sanningar som kan innebära jobbiga känslor.

- Blir tankemässigt upptagen av en annan person och kan bara tänka och prata om den personen.


- Lägger skulden på sitt eget missnöje på någon annan och gör andra ansvarig för sina känslor och sin situation. Upplever sig som ett offer för någon annan och under deras kontroll. Känner sig känslomässigt styrd av andra människor.


- Dålig självkänsla, lägger skulden på sig själv och tror inte att det duger. Är rädda för att bli avvisade och lämnade.


- Undervärderar sin egen förmåga att klara sig själv. Söker kärlek och bekräftelse från människor som inte har förmågan att älska och stannar kvar i förhållanden som inte frungerar.

- Söker lycka utanför sig själv och oroar sig ofta om andra människor älskar dem och tycker om dem. Är rädda att inte vara omtyckt.

- Försöker kontrollera andra människor och situationer genom att manipulera, hota, muta, gråta, ge råd, ilska, hjälplöshet eller ge skuldkänslor.

- Förnekar verkligheten och lever på förhoppningar. Förskönar hur det verkligen är och vill inte se sanningen. Vill tro på lögner och väljer att lita på människor som svikit dem.

- Markerar ofta sina gränser men bryter dem sedan. Gradvis förflyttas gränserna för vad de tolererar och slutligen tolererar saker de sagt att det aldrig skulle tolerera.

- Kan bli uttråkad och bli deprimerad om det inte händer något dramatiskt i livet. Känner sig behövd och bekräftad om det finns en kris att ta hand om.

- Sjukskriver sig och missköter åtaganden på grund av missbrukarens konsekvenser.


- I värsta fall kan ångest, depressioner och fysiska sjukdomar framkallade av stress uppkomma. Även aggressivitet, våldsamhet eller känslor som att känna sig värdelös, icke älskad och tänka självmordstankar. De kan även utveckla ett eget missbruk av t ex tabletter, alkohol eller andra droger.

Jag själv har alltid, så länge jag kan minnas, haft ont i hjärtat och trott att det var något fel på mitt hjärta.
Men när jag medverkade i dessa samtal så visade sig att även det var ett symtom.
Ångest och oro = ont i hjärtat. Nu händer det väldigt sällan, förut var det hela tiden.

Ni ser att jag gjort kursiv stil på en del och med det menar jag att det inte riktigt var/är som
texten beskriver. Ni ser även att det inte är många symtom jag inte har/haft.

Tänk att jag har fått utstå det här för att min pappa är alkoholist.
Tänk hur mycket det förstör att ha en missbrukare i familjen.
Tänk att jag trodde det var fel på mig, jag trodde att jag var gravt psykiskt sjuk.
Men allt hade sin förklaring och jag är nu vuxen och vet om allt det här och kan
nu välja själv hur jag vill vara och må. Jag är så glad över att jag varit med i denna grupp.
Det brukar finnas en annons i annonsbladet om dom här mötena så man kan
ringa dit och boka in sig. Det är två ledare med som är helt underbara och fantastiska,
Birgitta och Maja. Så känner ni att ni hade behövt dom här samtalen så tycker
jag att ni ska göra det. Jag kan varmt rekomendera det.

- Är rädd att säga sin åsikt med risk för att skapa konflikter som ska utlösa till fortsatt missbruk. Tror sig kunna påverka missbruket med sitt beteende.

Så här kände jag väldigt ofta som litet barn. Nu när jag tänker på det blir jag ledsen.
Det är så sorgligt att jag som barn trodde att det var mitt fel när han började skrika och bråka.
När jag först vågade säga emot honom och sa att han gjorde fel för att sen se att han blev
ännu argare och började eller fortsatte dricka ännu mer. Minns hur jag grät och sa
till mamma att det var mitt fel, jag utlöste det hela.
Det är så sorgligt! Jag vill inte att något barn ska behöva känna så här.
Det gör så ont i mig att det finns så otroligt många som lever i det här.
Jag vet hur det känns. Låt inte barn få sin barndom och sig själva förstörda
på grund av en missbrukare. Ni ser ju själva hur mycket det kan påverka en.
Sen finns det ännu mer som händer med den/dom anhöriga.
Det finns hjälp att få! Ta den.

Kommentarer
Postat av: Peka

Är så glad för allas eran skull att ni kommi så långt :)



.. Nästan alla påståenden (förutom dom som går ihop med missbrukaren direkt) stämmer på mig också.. Vad är det för fel på mig då :S

2011-02-22 @ 19:22:32
URL: http://pekasrosa.blogg.see
Postat av: sandra Lodin

fint skrivet kram sandra

2012-02-24 @ 23:26:21
Postat av: Lisa

Tack!

2012-02-28 @ 11:29:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0