Föräldrautbildning?

Ni som faktiskt vet allt, vad tyckte ni om föräldra utbildningen som mvc erbjuder? Hiss eller diss? Majs eller bajs? Piss, anus, bra? Gick ni ens på nått sånt? Visste ni hur ni skulle föda för de, fast ni inte gick? Blev ni bättre föderskor av utbildningen? Tell me!

Jag vill inte låssas att jag är bäst på att föda barn och klarar mig utan alla födar-råd, men nog klarar väl kvinnans kropp att klämma ut ungen utan utbildningen?
Säkert jätte bra utbildning!
Men på en lördag... 9.30-15(16?).30? Hallå, en lördag! Sitta och lyssna. Hallå! Gravid kvinna-sitta länge. It ain't workin' ! Aj aj aj.

Jag tidigare idag:


Kommentarer
Postat av: Eve

Jag tyckte den inte var speciellt rolig alls.. Dom pratade hur en förlossning gick till å sånt, men det kan man ju lika gärna läsa på nätet.

Det bästa jag gjorde under min andra förlossning var att slappna av och aandas vid varje värk, inte spänna sig. För det gör myyycket ondare.. Skrek hela min förlossning med Elias för jag spände mig hela tiden.

Oj, nu blev det en hel bok av detta..

2011-12-09 @ 22:22:13
URL: http://nueva.blogg.se/
Postat av: Lisa

Sv: Låter helt vettigt! Kanske lite dålig jämnförelse haha, men samma sak när jag tatuerat mig, ju mer jag spände mig ju ondare gjorde de :D Ju mer jag slappnade av ju mindre kändes det.. så jag får tänka på de ist :)

2011-12-09 @ 22:26:53
URL: http://mcitalo.blogg.se/
Postat av: Li

Jag gick inte ens på föräldrarutb och nog gick det bra att klämma ut melwin ändå :) Jag tror också på att bara försöka slappna av, inte stressa upp sig och framförallt lyssna på kroppen, den vet vad den ska göra :) dessutom är barnmorskorna så proffsiga där så det kommer gå alldeles utmärkt även utan utb ska du se. Men läs lite på nätet så du har ett litet humm om hur det går till iaf, det var iallafall så jag gjorde :) kram

2011-12-09 @ 22:36:42
Postat av: lotta

Nog går det bra utan! Du kommer ju inte vara ensam när du ska föda så du kommer få bra direktiv när det händer! Lite "okunskap" hindrar inte ungen från att komma ut. Och kan man ens tänka på vad man lärt sig när värkarna och krystandet väl tar fart? :p

2011-12-09 @ 22:53:35
URL: http://hellete.blogg.se/
Postat av: Lisa

Sv: Mm, låter bra. Känns ju som att kvinnans kropp ska kunna det där bara man lyssnar till den och tar det lugnt :) Jag har läst den där "vänta barn" boken jag fick från mvc så jag ska veta lite vad som händer i af, men ska läsa lite mer också :). Skönt att höra att dom är proffsiga så man kan känna sig trygg...speciellt om man skippar utb :-) tack ska ni ha! Nu kan jag strunta i den utan att få ångest. Kram!

2011-12-09 @ 22:54:00
Postat av: Mamma Miaa

Jag gick ju i Gävle så mitt svar kanske inte spelar någon roll, men här i Gävle tyckte jag att det var vädligt intressant och jag ångrar inte att jag gick på första iaf. Profylax tror jag att jag skippade och det klarade jag mig jäkligt bra utan. Jag fick iaf veta vissa små saker jag inte visste, som att dom sätter fast en kabel i ungens skallen när den fortfarande är inne.

2011-12-09 @ 22:54:53
URL: http://actioonradar.blogg.se/
Postat av: erfaren :-D

De finns ingen utb i världen som kan lära DIG hur du ska föda fram dit barn. Alla förlossningar är olika, och alla blivande mammor har olika höga smärttrösklar. Bästa hjälp du kan få är att lyssna på dig själv, ta hjälp av blivande pappan (om han inte ligger avsvimmad) och av barnmorskan. Men tänk okså på att en utbildad barnmorska inte alltid vet vad som är bäst för dig. Jag har fött mina 6 barn utan utb och med några puffar lustgas ( hann aldrig få nå effekt av de) allt kommer att gå bara fint, och en färsk lite bejja kommer att droga alla i sin närvaro med den perfekta parfym som tyvärr inte finns att köpa :-) / kusinen med 6 troll :-)

2011-12-09 @ 23:00:01
Postat av: Malin

Jag gick inte på nån utbildning, ut kommer den garanterat. Om Barnmorskan är duktig hjälper hon dig, var inte rädd för att fråga eller tom kräva hjälp:)

2011-12-09 @ 23:22:44
Postat av: Nina

Det viktigaste är andningen! Att andas med diafragman och inte få panik för då känns det som att man inte har koll på värken. Tänk på den du och jag vet att du kommer klara det bra, synd att jag inte får följa:-) men jag hade kanske fått stryk

2011-12-09 @ 23:31:24
Postat av: Åsa

tack Lisa för din blogg finns och för att den är suverän! (ja du själv är ju också rätt suverän;) Hur hade jag klarat mig utan den?? Guld värt att läsa vad erfarna har att säga. Nu slipper jag också ha ångest för att jag skippar den där utb :) sköööönt!

2011-12-09 @ 23:40:11
Postat av: Julia

Jag var då inte på nå utbildningen och jag lyckades då trycka ut Leo galant ändå.

Andas! För allt vad du är värd. Hjälpte mig asmycket. Gick verkligen in i min egen värld och andades. Jag andades så där så jag lät puh puh puh genom värkarna. Och då tyckte Fredrik att det hade varit jätteroligt att sägs Nalle innan varje puh ( han gjorde det dock inte för han var rädd att få en smäll. Han har berättat efteråt att det hade varit jätteroligt).

Hur som helst. Kom ihåg att andas :)

2011-12-10 @ 07:26:29
URL: http://martajuliavictoria.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag och karln har blivit erbjudna att gå på någon FUB, typ förberedande förlossningsutbildning. 11/12. På en jäkla söndag?! Alltså jag vet inte...

2011-12-10 @ 14:30:09
URL: http://emmawik.blogg.se/
Postat av: NiNa

Det man pratar är väl vad det finns för skeden och ung hur de går till, det är ju bra att veta lite ungefär hur en förlossning går till. Men det finns internet o böcker

2011-12-10 @ 16:14:22
URL: http://ninavonkork.blogg.se/
Postat av: Lisa

Sv Miaa: Ja det är säkert en jätte bra utb. inte de jag menar men det verkar som om man klarar sig bra utan bara man själv läser en del :)



SV Erfaren kusin: Låter bra de, det ska jag tänka på, att bm kanske inte alltid vet bäst.. :) Du är ju nästan utbildad barnmorska (om inte bättre också hehe) efter allt baranfödade, jag hade varit trygg med att råka börja föda i typ kantola om du var där :D Ååå, bebis luktar så gott.



SV Malin: Okej, vad bra :) Hoppas jag får en jag slipper kräva hjälp av :)



SV Nina: Du hade fått stryk! Nää, men jag kan ha utb. hos dig så får du lära mig att andas ;)



SV Julia: Hahaha! Kul (så här i efterhand) om han hade gjort det :D



SV Emma: Ja, precis.. en söööööndag...

2011-12-11 @ 11:28:57
URL: http://mcitalo.blogg.se/
Postat av: Lisa

SV Åsa: Nåå, tack Åsa vad gullig du är! :)

Ja, jag har verkligen underbara läsare som ger så mycket goda råd som vet vad dom snackar om!

2011-12-11 @ 12:25:44
URL: http://mcitalo.blogg.se/
Postat av: Peka

Föda barn är det häftigaste jag gjort ju!

Men jag förstår dina rädslor för efteråt.. Men muttan drar ihop sig efter nån..några veckor..Känn eller titta inte i onödan råder jag dig ;)

Om du skulle behöva klippas (under förlossningen) så känns det ingenting. Behövs du sys så känns det knappt heller.

Allting precis efteråt (tyå när moderkakan ska ut) känns knappt för då har du din bebis i famnen och omvärlden kommer knappt finnas :)

Konstigt att ha utb på helgen! :O Vettetusan om

2011-12-11 @ 23:33:32
URL: http://pekasrosa.blogg.se/
Postat av: Peka

..råkade klicka på nåt...

jag hade gått. Som nån skrev så får man veta lite om alla skeden i förlossningen, hur bebisen vänder sig och sådär, och så får man ju fråga massor om man vill, men det kan du ju fråga din bm lika gärna.

Vad som än händer så kommer det vara värt det bara du får hålla i din alldeles egna lilla bebis.

2011-12-11 @ 23:35:39
URL: http://pekasrosa.blogg.se/
Postat av: Lisa

Sv: hehe ja precis :)

2011-12-12 @ 13:19:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0