.

Jag tror, helt ärligt, att det är värst för mamman och inte bebisen att bebisen ska sova själv. Så här dåligt har jag inte sovit under hela hans livstid. Och gossen verkade sova djupare och hade bra kroppstemperatur. Efter att han somnat om igen hade jag svårt att somna. Jag har vaknat flera gånger. Dumt, jag vore vara mer orolig när han sover bredvid mig än när han sover i sin egen säng. Hjärnan lurar mig att han är tryggare ju närmre han är mig. Jag tänker att det är lättare att vänja honom att sova i egen säng nu än om 1-2 år.

Men den största anledningen är att jag är livrädd för plötslig spädbarnsdöd. Törs knappt tänka tanken, ännu värre att skriva ner det. Risken blir ju större om han t ex sover för varmt och när vi sover är vi fastklistrade i varann. Jag vet inte vad jag skulle göra om något hände Charlie. Jag skulle inte kunna leva då. Det är något jag aldrig skulle ta mig upp från. Fy fan för sånt där. Finns inga ord som räcker till hur grymt det är.


Kommentarer
Postat av: Peka

Risken för psd är mindre om man samsover faktiskt :)

(tror det ha att göra med att bebisen hör och känner andetag eller nåt sånt. Och om inte föräldrarna röker eller dricker)

Noa vaknade mycket mer när han sov själv som bebis, men när han blev kring 7-8 månader så sov han bättre själv.



Men alla är ju så olika, vissa bebisar sover bättre själv och andra bättre med någon annan :)

Sover han bättre i egen säng så kör på det, du slutar nog vakna av dig själv efter nån vecka :P

2012-02-17 @ 10:51:00
URL: http://pekasrosa.blogg.se/
Postat av: Lisa

Sv: Ja alla är ju olika ;)

Där vars jag läst så står de i af att det är bäst att bebisen sover i egen säng i samma rum som en själv. Det blir inte så varmt och risken att ansiktet täcks är inte lika stor t ex...

2012-02-17 @ 11:29:59
Postat av: Åsa

Usch jag är också livrädd för psd, så Leila sover i egen säng. Först sov hon med oss men vi valde att ha henne i egen säng så att ingen av oss ska råka rulla sig på henne eller att det ska bli för varmt osv. Och hon sover så himla mycket bättre själv och det gör även vi.

2012-02-17 @ 16:59:01
Postat av: lisa

sv: ja, det är skönt när dom sover i egen säng så kan man själv röra sig under natten och inte ligga stel som en pinne :) tony ville att han skulle sova med oss igen så jag gav efter..

2012-02-23 @ 08:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0